Anvendelse og sundhed

Kattegat Tang

Den sunde tang

Tang har et stort indhold af vitaminer. Det indeholder jod, gavnlige fedtsyrer og proteiner. Og op til mellem 10 og 20 gange så mange mineraler som grøntsager dyrket på land.

 

De vigtige omega 3-fedtstoffer, som populært kaldes "fiskeolier" stammer fra tang. De ender via fødekæden i fisk.

 

Indtagelse af ½-1 tsk. tang i pulverform dagligt er et boost af livgivende vitaminer og mineraler. Der findes gode resultater i forhold til stabilisering af blodtrykket, afhjælpning af mave-tarm- og gigtproblemer mm.

 

 

Tang og skønhed

Tang kan bruges som ingrediens i en hjemmelavet ansigtsmaske med yoghurt, honning, klid el. havregryn. Dosis: 1-2 tsk. tang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En anden god - men ildelugtende! - maske består af udelukkende frisk tang, blendet med lidt vand. Tangen tilfører huden vitaminer og mineraler og har en svag peelende virkning. Lad sidde 10-15 min.

 

 

Tang som gødning

Flere af de planter, vi dyrker i urtehaven er oprindeligt strandplanter. Fx grønkål og asparges. De trives fint med et lag tang som bunddække, og de kan tåle saltet, som bliver udskilt af tangen. Det kan ukrudtet til gengæld ikke, så det er samtidig en økologisk måde af komme ukrudtet til livs!

 

Andre af urtehavens planter har det også fint med gødning af tang, bl.a. frugttræerne. Se artikel om tanggødning fra havenyt.dk: Tanggødning – 25 års erfaringer

Forskønnelse og velvære med tang. Foto: Lisa Kock

Tang i en opfriskende ansigtsmaske

Strandkål

Havens grønkål er oprindeligt en strandplante. På billede ses grønkålens fætter, strandkålen, som også kan spises

Tang i maden

"Næppe nogen anden råvare har en så bred anvendelse i køkkenet som tang. Tang kan spises rå, kogt, bagt, ristet, pureret, tørret, granuleret eller friturestegt. Den kan spises for sig selv, eller den kan indgå i utallige kombinationer med andre kolde eller varme ingredienser. I næsten alle situationer bevarer tangen de fleste af sine sunde indholdsstoffer i intakt form."

Fra videnskab.dk https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/tang-i-menneskets-tjeneste

 

 

Tangpulver

Tang smager af umami. Du kan pulverisere den tørre tang og blande det i saltkarret, drysse det i dejen og krydre farsen.

 

Tangpulver er også godt i smoothies og sundhedsjuicer og fungerer fint som drys på yoghurt, havregryn og lign.

 

Nogle har det svært med smagen, og så kræver det lidt tilvænning. Prøv dig frem inden du serverer havregrød med tang for hele familien!

 

 

Hel tang - frisk og tørret

Det kan være utroligt lækkert at gnaske sig igennem et lille stykke hel tørret tang. Tørret tang har en sej konsistens i stil med bacon.

Både tørret og frisk tang kan koge med i gryderetter og supper. Da frisk tang udskiller slim, som er aldeles uskadeligt, virker den som jævningsmiddel. Smart, let og enkelt.

 

Nogle arter er fortrinlige som chips. Det er let at lave tangchips. Se bl.a. her: http://smagpaaaarhus.dk/opskrift/tang-snacks/

 

Frisk ubehandlet tang kan også bruges i fx salater.

 

Der ligger et hav af tangopskrifter på nettet. Det er bare at dykke ned i dem og se, hvad der passer til smag og lyst og så ellers prøve sig frem. Som tommelfingerregel er det godt at holde sig til ½-1 tsk. tørret tang dagligt pr. prs.

 

 

Tangtabletter

Tang findes også i tabletform. Bl.a. laver firmaet Organic Seaweed tabletter, der produceres under hensyntagen til mennesker og miljø.

 

 

Vidste du at ...

Tang har altid været en brugt som ernæring. Især i Asien, det ved de fleste, men Europa kan også være med. Lande som Irland, Skotland, Bretagne, Island og Norge har brugt og bruger stadig tang i maden. I historiske kilder er det beskrevet, hvordan norske vikinger har haft tørret tang med på rejser ud i verden.